تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/11/26 - 14:28
کد خبر: 226864

گزارشی از چهارمین روز ششمین هم‌اندیشی سینما انقلاب؛

رسالت سینمای دینی در نوع عدالت و ضرورت با رسالت پیامبران به یک جا می‌رسد/ انگار گروه انتخاب فقط با فیلم‌های دغدغه‌دار مساله داشته‌اند

رسالت سینمای دینی در نوع عدالت و ضرورت با رسالت پیامبران به یک جا می‌رسد/ انگار گروه انتخاب فقط با فیلم‌های دغدغه‌دار مساله داشته‌اند

رئیس سابق دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه اگر پیامبران در رابطه با مردم موظف به عدالت بودند به این علت است که در رابطه با تمام ابعاد مخاطب موظف و مؤثر بوده اند، بیان داشت: سینما نیز اینگونه است و از این بابت است که سینما باید عدالت را عهده دار باشد. اینجا محل ورود نظریه پردازان و اندیشمندان است.

خبرنامه دانشجویان ایران: چهارمین روز از ششمین دوره سینما انقلاب روز دوشنبه 25 بهمن ماه در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز گذشته و در چهارمین روز ششمین هم‌اندیشی سینما انقلاب فیلم سینمایی انیمیشن «رهایی از بهشت» به کارگردانی علی نوری اسکویی و «سرگشته» به کارگردانی سهیل سلیمی برای منتقدان و هم اندیشان حوزه انقلاب اسلامی به نمایش درآمد.

از دیگر برنامه های شب گذشته هم‌اندیشی سینما انقلاب سخنرانی حجت الاسلام احمد مبلغی با موضوع ابعاد مختلف عدالت گرایی بود.

حجت الاسلام مبلغی در این نشست با بیان اینکه سینما به علت برخورداری از چند مؤلفه اهمیت می یابد، گفت: اول اینکه سینما در زمره کارآمدترین رسانه هاست و دوم اینکه سینما با مخاطب خاص در ارتباط نیست، مخاطبانش از مرزها نیز عبور می کند.

مبلغی سومین مولفه خود را اینطور بیان کرد: مخاطبان سینما با ذهنیت های انسانی و دینی و اخلاقی به سمت سینما می آیند و از سینما برداشت های انسانی و دینی و فرهنگی و اخلاقی می کنند و  به عبارت دیگر سبک زندگی را از سینما برداشت می کنند و با این مقدمه است که عدالت در سینما مطرح می شود.

رئیس سابق دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه اگر پیامبران در رابطه با مردم موظف به عدالت بودند به این علت است که در رابطه با تمام ابعاد مخاطب موظف و مؤثر بوده اند، بیان داشت: سینما نیز اینگونه است و از این بابت است که سینما باید عدالت را عهده دار باشد. اینجا محل ورود نظریه پردازان و اندیشمندان است.

این استاد حوزه و دانشگاه در تعریف سینمای عدالت بیان داشت: سینمای عدالت یعنی سینمایی که به معنویت و دین توجه اساسی و بنیانی داشته باشد. در این صورت است که سینما در جهت اصلاح بشریت قرار می گیرد. ما نیازمند به نظریه سینمای دینی هستیم. ما نیازمند به تبیین هرچه بیشتر عدالت در سینما هستیم. ما نیازمند تعریف هر چه بیشتر رابطه سینما و مردم هستیم و نیازمند به تبیین رابطه متقابل انسان و سینما هستیم.

مبلغی در پایان گفت: اگر با این دید به رسالت سینما توجه کنیم، می بینیم که در نوع عدالت و ضرورت به رسالت پیامبر به یک جا می رسیم.

پایان بخش برنامه های روز چهارم ششمین هم‌اندیشی سینما انقلاب نیز نشست نقد و بررسی فیلم «سرگشته» با حضور سیدناصر هاشم زاده، نویسنده و سهیل سلیمی، کارگردان این فیلم بود که به همراه سعید مستغاثی، منتقد سینما با اجرای صنیعی به بحث و نقد این فیلم سینمایی پرداختند.

سعید مستغاثی با بیان اینکه موضوع این فیلم موضوع خوبی است بخصوص که یک مساله روانشناختی (ترس)را در بستر اتفاقات جذاب روز روایت کرده است، ادامه داد: اما در قصه‌گویی ضعف داشت و پیرامون بحث داعش نه تنها در سینمای ایران که حتی در هالیوود هم به صورت مشخص به آن پرداخته نشده است و این بسیار عجیب است.

محسن علی اکبری تهیه‌کننده فیلم در صحبت‌هایی به قصد خود و تیم تهیه از نزدیک شدن روایت فیلم، به شیوه روایت‌گویی شهید آوینی در روایت فتح اشاره‌ای داشت و خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم به آن سبک فیلم سازی با تعریف شهید آوینی؛ که سینمای روایت است؛ نزدیک شویم و فیلم را به آن شیوه بسازیم اما ضعف‌ها و ایرادات فیلم را می‌پذیریم و درصدد رفع آنها هم هستیم.

سهیل سلیمی نیز در آغاز سخن، درباره پتانسیل اصلی قصه که در نظر وی بخش روان‌شناختی ماجرا بود صحبت کرد و گفت: قصد ما این بود که ترس را در میان افراد مدعی بررسی کنیم. افرادی که دیگران را به شجاعت فرا می‌خوانند ولی کسی به بررسی عکس‌العمل خود ایشان در موقعیت ‌های دلهره‌آور و ترسناکی مثل مواجهه با مرگ نپرداخته است.

وی با بیان اینکه فیلم با شیوه خاصی روایت می‌شود، ادامه داد: نگاه این بود که خیلی به وجه درام فیلم نپردازیم و در عوض وجه فیلم‌نامه را در نظر بگیریم. قصد این بود که زبان فیلمنامه درک شود و فیلم منطبق با این درک و فهم ساخته شود.

کارگردان فیلم تحسین‌شده «فرشتگان قصاب» در ادامه نشست به شیوه انتخاب بازیگران هم گریزی زد و گفت: در انتخاب بازیگران به سراغ چهر‌ه‌هایی رفتیم که خیلی برای مخاطب آشنا نباشند و یا حداقل در حوزه دفاع مقدس کار نکرده باشند. تصورمان این بود که در این صورت باورپذیری آنها برای مخاطب بیشتر خواهد بود. البته بازیگر جدید یک نوع دافعه‌ای برای مخاطب ایجاد می‌کند و من این دافعه ایجاد شده در مورد شخصیت اصلی فیلم را تا حدودی می‌پذیرم.

علی اکبری در بخش دوم صحبت‌هایش و در پاسخ پرسشی مبنی بر دلیل مهجوریت فیلم و نادیده‌گرفتن آن توسط جشنواره سخنان صریح و تندی را بیان کرد و گفت: این سیستم با فیلم بچه حزب‌اللهی؛ چه قوی باشد و چه ضعیف؛ مخالف است و با آن مساله دارند. سال گذشته نیز اگر داد و فریادهای حاتمی‌کیا نبود شیار 143 نیز نابود می‌شد و نادیده گرفته می‌شد. ما قید جشنواره را زده‌ایم و برای دل خودمان فیلم می‌سازیم.

وی در ادامه برای بعضی از فیلم‌های جشنواره از عنوان «زباله‌های فرهنگی» استفاده کرد و گفت: در 80 درصد فیلم‌ها از سیگار و مواد مخدر استفاده شد. سیگار از دست خانم‌های فیلم‌ها نمی‌افتاد و مرتب بین آنها و مردان و زنان دیگر فیلم دست به دست می‌گشت. تعداد زیادی از فیلم‌ها نیز، به طلاق عاطفی پرداخته بودند. بسیاری از آثار در بحث محتوا به ابتذال رسیده بودند.

سلیمی نیز در بخش دوم صحبت‌های خود و در پاسخ انتقادی مبنی بر باورپذیر نبودن تحول شخصیت داعشی فیلم که طبق نظر یکی از حضار، بسیار سریع اتفاق افتاده بود گفت: همیشه نباید دنبال پیچیده‌شدن اتفاقات باشیم. لزوماً نباید اتفاق عجیب و غریبی برای آدم‌ها بیفتد که تغییر کنند. یک حرف تکراری که هیچ وقت برای یک شخص اثرگذاری نداشته است است ممکن است در موقعیت خاصی اثر خودش را بگذارد و ما با این تحلیل، این موقعیت را ساختیم. ضمن اینکه طبق بعضی از شنیده‌ها و گزارشات، برخلاف افراد القاعده که افرادشان اهل استدلال بودند اعضای داعش بسیار احساساتی هستند و با کوچکترین صحبت و اتفاقی بین جبهه‌های مختلف رفت و برگشت داشته‌اند.

وی در پایان به داستان واقعی فرمانده فیلم نیز اشاره کرد و گفت: در یکی از عملیات‌های زمان دفاع مقدس، فرمانده بعد از چندشب بیخوابی که نیروهای تحت‌امرش را هدایت می‌کند بدون اصابت هیچ‌ترکشی، در آرامش شهید می‌شود.

مستغاثی نیز در بخش پایانی صحبت‌های خود از بعضی از فیلم‌های جشنواره امسال نام برد که نه شروع داشته‌اند و نه پایان، در حالی که فیلم سرگشته در هر دو قسمت شروع و پایان، موفق عمل کرده است.

وی به طور مشخص از فیلم جایزه‌گرفته «فِراری» نیز نام برد و گفت: 4 نفر در این فیلم در طول 90 دقیقه فقط می‌چرخیدند و هیچ اتفاقی نمی‌افتاد. انگار گروه انتخاب فیلم‌ها فقط با فیلم‌های دغدغه دار مساله داشته‌اند و مابقی فیلم‌ها را به صورت فله‌ای پذیرش کرده‌اند.

صنیعی مجری‌کارشناس برنامه نیز در پایان با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران و یکی از توصیه‌های ایشان به شاعران جوان و نیز تایید صحبت‌های مستغاثی مبنی بر داشتن موضوع خوب و همچنین شروع و پایان مشخص و خوب فیلم، گفت: الماسی در فیلم دیده می‌شود اما برای درخشیدن نیاز به یک تراش‌خوردگی دارد که ان‌شاءالله در فرصت قبل از اکران عمومی این کار صورت بپذیرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top